2.11. Haritadaki yanlışlıklar hakkında bildirimler ve varsayımlar

Yandex Maps kullanıcıları haritalarda buldukları yanlışlıklar hakkında bildirim gönderebilirler. Ayrıntılar için Destek Ekibi bölümünü okuyun.

Bu mesajlar, Map Editor'de görülebilir ve işlenebilir (hata düzeltilebilir).

Hata işleme örnekleri için bkz. 2.11.4. Yanlışlık üzerine çalışma örnekleri

Aynı zamanda, veri analizine dayalı yanlışlıkların varsayımlarını da görebilir ve işleyebilirsiniz. Örneğin, izleme kameralarından elde edilen çekimlere veya Yandex Map Editor mobil uygulaması verilerine dayalı olan hız limitinin yanlış belirtildiği tahminini ileri sürebilirsiniz.

2.11.1. Bildirimlerin görüntülenmesi ve filtrelenmesi

Yanlışlıkların düzeltilmesi ve/veya varsayımları için:

  1. (Yandex kullanıcıları tarafından bildirilmiş haritadaki yanlışlıkları düzelt) butonuna tıklayın.
  2. Hata bildirimleri ayarlama paneli açılır:

    Not.

    Hata gösterme filtresini ayarlamak için katman görüntülemeyi açmadan Hata bildirimlerini ayarla butonuna tıklayın.

    Bölgelere göre hata araştırmaya yetkiliyseniz ayrıca (Filtreleri göster/ Filtreleri gizle) butonunu da kullanabilirsiniz. Bu butona tıklayarak hatalar listesi için filtre panelini görüntüleyebilirsiniz. Paneli gizleyerek hatalar listesini görüntüleme alanını artırırsınız.

  3. Mesaj kaynaklarına göre filtrelemeyi etkinleştirmek için panelde ilgili butona tıklayın:
    • Tümü ─ Haritada, bildirim kaynağı dikkate alınmaksızın bütün yanlışlıklar gösterilecektir.

    • Kullanıcılardan ─ Haritada, sadece harita kullanıcılarının bildirdiği hatalar gösterilecektir.

    • VarsayımlarMap Editor mobil uygulamasından alınan harita kontrolleri ve materyallerinin kaynak olduğu yanlışlıklar.

  4. Üzerinde çalışmak istediğiniz yanlışlık türünü seçiniz.

    Yanlışlıklar türündeki (Yollar, Binalar, Yol yapıları ve işaretleri, diğerleri) listeden gerekli tuşa basınız ve açılan menüdeki gerekli noktaya basınız (Binalar → Binalar, Adresler, Giriş kapıları). Basılan tuş sarı görünecektir.

    Sadece seçilen türdeki yanlışlıklar haritada gösterilecektir.

    Uyarı.

    Ait olduğunuz kullanıcı grubuna bağlı olarak (Yeni kullanıcı veya Uzman veya Moderatör) farklı gruplardaki yanlışlıkları görme ve düzeltme izni verilecektir.

    Yanlışlıklarla ilgili mesajlar ve varsayımlarının bağlı olduğu noktalar haritada görüntülenir. İmleci yanlışlık noktasının üzerine getirdiğinizde yanlışlık türünü gösteren bir ipucu açılır:

    Noktalar, ünlem işaretli turuncu veya yanlışlığın 24 saat önce veya daha erken kaydedilmesi ve hala düzeltilmemesi durumunda kırmızı daireler olarak görüntülenir.

    Yan yana bulunan noktalardan gruplar oluşturulur ve renkli dairelerde grubu oluşturan noktaların sayısı görülür. Nokta grubunu çözmek için haritayı büyütün.

    Not.

    Hata işlendikten sonra (aşağıya bakınız) nokta, içinde onay işareti olan yeşil daire olarak görüntülenir.

2.11.2. Hata işleme

  1. Seçilen simgeye tıklayın. Hata işleme kartı açılacak ve mesaj noktası haritada işaretlenecektir (yanlışlıkla ilgili varsayımı seçerseniz, varsayım kartı açılacaktır):

    Not.

    Dikkat! Hatalı ve tahmini bilgiler ile ilgili destek ekibi tarafından dışarıdan ek bilgi alınmış olabilir. Bu durumda kartın “Yorumlar ve geçmiş” bölümünde ünlem işareti içeren bir simge görüntülenir. Böyle bir simge çıktıysa, bildirimin kendisi dışında eklenen yorumları da inceleyebilirsiniz:

    1. Hatanın açıklama kartında şunlar belirtilir:
      • Hata türünün ismi (örneğin, “Adresler”).

        Not.

        Gönderilen hata bildirimleri ve obje silme talepleri “Diğer (karmaşık)” türünde hata görevlerini oluşturur. Bu görevler incelenmek üzere kartograflara gönderilir:

      • Hatanın bilgi kaynağı (örneğin, “Kullanıcı geri bildirimleri”).

      • Bildirim: Hata hakkında bildirim metni.
      • Obje bağlantısı. Bağlantı üzerinden yanlışlığın ilintili olduğu obje kartı açılır (kartta bildirim bağlantısı - tuşu belirir, Yanlışlık kartına dönmek için ona basınız):

      • Hareket türü (Genellikle rotalarıyla ilgili hatalar bulunur).

        Bu alanda, rotalarında düzeltme gereken ulaşım modu (otomobil, yaya, bisiklet, toplu taşıma) belirtilir.

      • Yola çıkış zamanı (Genellikle rotalarıyla ilgili hatalar bulunur).

        Bu alan, kullanıcının hangi kalkış saatinde bir rota oluşturduğunu belirtir.

      • Kullanıcının çizdikleri bağlantısı (noktasal objeler ve rotalar ile ilgili yanlışlıklar için) belirtilmiştir.

        Bağlantıya tıklandığında Yandex Maps'te kullanıcının çizdiği nokta ve rotaların gösterildiği bölge açılır. Yanlışlığın hatalı çizilmiş rotadan kaynaklanması durumunda haritada mavi kesik çizgiyle rota yönlendiricisinin önerdiği rota, gri çizgiyle ise kullanıcının önerdiği rota gösterilecektir.

        Haritayı inceledikten sonra yanlışlık mesajının hangi işlemleri gerektirdiğini belirleyemediyseniz düzeltmeden vazgeçin.

      • Kullanıcının gördüğü bağlantısı (noktasal objeler ve rotalar ile ilgili yanlışlıklar için) belirtilmiştir.

        Bağlantıya tıklandığında Yandex Maps'te kullanıcının hata ile ilgili mesajını gönderirken gördüğü harita bölgesi açılır. Bu bölgenin,hatanın görüntülendiği bölge ile uyuşmaması durumunda yanlışlık hatalı bağlanmış demektir.

        Haritayı inceledikten sonra yanlışlık mesajının hangi işlemleri gerektirdiğini belirleyemediyseniz düzeltmeden vazgeçin.

      • Oluşturma tarihi ve mesaj metni.

      • Yorum Ekle butonu. Yanlışlığa yorum eklemek için basınız.

      • Düzeltmeye Al butonu. Düzenleme yapmaya karar verdiyseniz bu butona tıklayın.

        Bu butona tıkladığınızda yanlışlık, size atanmış olur; diğer kullanıcılar bu hatayı göremez olur ve hata düzeltilirken yapılan tüm düzeltmeler hata geçmişine kaydedilir.

        Eğer düzenleme yapmamaya karar verdiyseniz Düzenlemeye alma veya (Kapat) butonuna tıklayarak bilgi kartını kapatın.

    2. Yanlışlıklara dair varsayımlar kartında şunlar belirtilir:
      • Hata varsayımının adı (başlığı).

      • Hatanın açıklama kartı butonları ile aynı Düzenlemeye Al ve Düzenlemeye alma.

      • Kaynak ─ Varsayıma temel olan materyallerin bağlantısı (örneğin, yerelden görüntüler olabilir).

        Varsayımın harita verisi temelinde oluşturulması durumunda bu referans kartta görüntülenmez.

      • Bildirim ─ Varsayımlar hakkında bildirim metni.

      • Varsayımın oluşturma tarihi.

      • Obje ─ Yanlışlığa dair varsayımın bağlı olduğu objenin bağlantısı:

      Not.

      Bazı durumlarda bilgi kartı kullanıcının arama sorgusuyla ilgili bilgileri de içerir.

      Bu yararlı bilgileri dikkate almanız ve mevcut verileri mümkün olduğunca tamamlamak için kullanmanız gerekir.

  2. Düzenlemeye Al butonuna bastıysanız açılan hata işleme kartı aşağıdaki şekli alacaktır:

    Oluştur butonunun yanında Hataya Geri Dön tuşu belirir (kartı kapatmış olsanız bile belirli bir yanlışlığa dönebilmek için).

    Not.

    Yanlışlıkla ilgili düzeltmeleri yaptığınızda ilgili tuşun üzerinde düzeltme sayacı görüntülenir:

    Sayacın çok sayıda düzenleme göstermesi durumda (resimdeki gibi) büyük ihtimalle bir şeyler ters gitmiştir.

    Her hata işleme kartı ayrı bir düzeltme sayacına sahiptir. Sayaçtaki veriler, çalışmaya ara verip daha sonra geri dönmeniz halinde bile sıfırlanmaz.

    Hata işleme kartı aşağıdaki butonları içerir:
    • Üzerinde çalışılan hatayla ilgili hiçbir düzenleme yapılmadığında Düzenleme zaten yapıldı görüntülenir.
    • Üzerinde çalışılan hatayla ilgili en az bir düzenleme yapıldığında Düzelttim görüntülenir.

    • Reddet: Reddet butonuna tıkladığınızda açılan bilgi kartı şu bildirimi içerir:

      Hata işareti şu şekilleri alır:

    • Vazgeç: Vazgeç butonuna tıkladığınızda hata başka kullanıcılar tarafından tekrar görüntülenebilir ve bu kullanıcılar bu hataya erişim kazanır; hatayı başka bir moderatör düzeltebilir.

  3. Düzenlemeye al butonuna tıkladığınızda yanlışlık üzerine çalışma moduna geçiyor, yani düzeltme yapmaya başlıyorsunuz. Bu modda çalışırken başka bir hata ile ilgili işlem yapamazsınız (bunu denerseniz “Başka bir hata düzeltme modunda bulunuyorsunuz” mesajını görürsünüz).

    Yanlışlık düzeltilmeye alındığında hata işleme kartı kapanır, ancakYanlışlığa Geri Dön butonu görüntülenmeye devam eder ve yaptığınız düzeltmeler ilgili sayaçta görüntülenir.

  4. Gerekli düzeltmeleri yaptıktan sonra Hataya Geri Dön butonuna tıklayın.

    Yanlışlık üzerinde çalışırken kimin kaç tane düzeltme yaptığını gösteren yanlışlık kartı açılacaktır:

  5. Hata düzeltildiyse Düzelttim butonuna tıklayın.

    Bilgi kartı şöyle bir mesaj görüntülenir:

    Hata işareti şu şekilleri alır:

    Yanlışlık üzerindeki çalışmalar tamamlandığında (Kapat) butonuna (veya Esc kısayol tuşuna) tıklayın.

    Yanlışlık, ek düzenleme gerektiriyorsa Tekrar Aç butonuna tıklayın.

2.11.3. Hata bildirimleri ve varsayımlar için karar verme kuralları

Bir hatanın çözümü ile ilgili herhangi bildirim yapılması, ancak o çözümden mutlak bir şekilde emin olmanız durumunda gerçekleştirilmelidir. Bildirimin kendisinden ya da bizzat hatanın olduğu konuma gidildiğinde durumu tam olarak netleştirmeniz mümkün olmuyorsa, bildirimin işlenmesinden vazgeçin. Başka bir Map Editor gönüllüsü veya çalışanı, daha sonra mutlaka konuyla ilgili bir çözüm getirecektir.

Çözümler aşağıdaki durumlar gerçekleşiyorsa girilir:

Düzelttim
Şu durumlarda girilir:
  • Doğru bilgiler girilmek suretiyle hata düzeltildiyse.

    Not. Bildirimdeki konumun koordinatları hatalı da olsa, söz konusu objenin hangisi olduğu anlaşıldıysa ve çözüm girildiyse.
  • Hata, verilerin iyileştirilmesine dolaylı olarak yardımcı olduysa (burada, bir obje ile ilgili iletilen bildirimin, başka bir objedeki hatanın düzeltilmesine yardımcı olması kastedilmektedir).

    Örneğin:

    • bir kullanıcı tarafından önerilen rotanın en uygunu olmaması fakat bu rotanın eksik yolların eklenmesini sağlaması;
    • eksik girilmiş bir adres hakkında yapılan bildirimde kullanıcının, sokağın adını girmesi.
Düzenleme zaten yapıldı
Şu durumlarda girilir:
  • Haritada zaten doğru yerde bulunan bir objenin orada olmadığının bildirilmesi. Burada, hata aslında ya söz konusu objenin tam olduğu noktada ya da o noktanın çok yakınında olması ve aslında herhangi bir hata barındırmayan o objeyle bir bağlantısının olması nedeniyle olur.

    Örneğin:

    • haritada zaten bulunan bir adresin eksik olduğu bildirilirken aslında hatanın, belirtilen adresin bulunduğu binanın kendisinde ya da o adresin hemen civarında olması;
    • aynı objenin haritada bulunmadığına dair birbirinin aynısı sayılabilecek iki bildirim gelir; bu hataların ilki için obje haritaya eklenir ve çözüm Düzelttim olarak belirtilir; diğer hata bildirimi için herhangi bir düzenleme yapılmaz ve çözüm Düzenleme zaten yapıldı olarak belirtilir.
  • Bir kullanıcı tarafından rotanın en uygun rota olmadığının bildirilmesi fakat aslında kullanıcı tarafından önerilen rotadaki tüm yolların haritada zaten bulunması ve tam da önerdiği rotanın aslında haritada çizilmiş olması.
Reddet

Şu durumlarda girilir:

  • Bildirimin açık bir şekilde spam ise ve herhangi bir yararlı veya potansiyel olarak yararlı bir içeriğe sahip değilse.
  • Kurallar çerçevesinde haritalandırılmaması gereken bir objenin, mevcut olmadığı bildirildiyse.

    Örneğin:

    • bir özel sektör binasına giriş;
    • askeri obje.
  • Bildirim, trafik kurallarını ihlal eden bir rota öneriyorsa.

    Örneğin:
    • (bir demiryolunda) geçiş yapılması için özel herhangi bir donanım bulunmamasına rağmen, karayoluyla kesişen bir demiryolundan geçiş önerilmesi;
    • yakınlarda bir yaya geçidi olmasına rağmen, taşıt yoluyla kesişen bir yürüme yolu rotası sunulması.
  • Bir kullanıcının, rotanın en uygun rota olmadığını bildirmesi, fakat kullanıcının önerdiği rotadaki tüm yolların haritada zaten olması ve teknik olarak bu rota oluşturulabilmesi (örneğin, üzerine ara nokta eklenirse).

    Örneğin:
    • kullanıcının alıştığı rota, yönlendiricinin önerdiği rotadan daha uzunsa.
  • Bildirimdeki bilgiler hatalıysa. Bu durumda, mevcut bilgilerin doğru olduğundan eminsinizdir (örneğin, o konumun yerlisisinizdir, o konumu iyi biliyorsunuzdur ya da mevcut bilgiler kısa süre önce yapılan fotoğraf çekimleri ile doğrulanıyordur).

    Örneğin:
    • bir binanın numarasının yanlış olduğu bildirilmesi fakat sizin, haritada bulunan adresin doğruluğundan emin olmanız (örneğin, bu binada kendiniz yaşıyorsunuz);
    • haritada zaten var olan bir objenin orada olmadığı bildirilmesi fakat hata bildirimi bu objeye ya da çevresindeki bir objeye işaret etmiyor ve hemen anlaşılacak kadar hatalı bir koordinat içermesi;
    • bildirim yazılırken hata yapılarak adresin yanlış bildirilmesi; mesela yol türünün (Vişne Çıkmazı yerine Vişne Sokağı yazılması) yanlış bildirilmesi ya da bina numarası ve daire numaralarının (Vişne Çıkmazı 48/2 yazılması gerekirken Vişne Çıkmazı 2/48 yazılması) karıştırılması.
  • Hata varsayımı, fotoğraftaki objelerin hatalı algılanması veya hatalı konumlandırma sonucunda oluşur.

2.11.4. Yanlışlık üzerine çalışma örnekleri

  1. Bildirimde bir yapının yıkıldığından söz ediliyorsa bu bilgileri kontrol edin. Bilgileri doğruladığınızda düzenleme seçeneğini seçin:
    • Uydu görüntüsünde yapı mevcutsa (uydu görüntüsü güncel değilse) yapının durumunuYıkık olarak değiştirin.

    • Eğer yapı haritada artık mevcut değilse (uydu görüntüsü güncelse) objeyi haritadan silin.

  2. Bildirimde "yol çalışması var", "toprak kayması", "şerit kapalı" gibi olaylardan söz ediliyorsa bu bilgileri kontrol edin. Bilgileri doğruladığınızda düzenleme seçeneğini seçin:
    • Yol çalışması uzun süreliyse (üç aydan fazla) ve bunun sonucunda yapı özellikleri değişecekse, yolun onarım aşamasındaki bölümlerinde tüm ulaşım araçları için araç ulaşım iznini kapatın (bkz. 3.3.2.3. Yolu kullanabilenler), bu kesimler için “Yapım aşamasında” özelliğini belirtin (bkz. 3.3.2.3. Yapım aşamasında) ve yol sınıfını “sokak” sınıfına indirin (ayrıntılı bilgi için bkz. 3.3.2.1.7.).

    • Üç aydan az süren yolun geçici kapatılması, yol yüzeyinin mevsimsel olarak yenilenmesi, yolun göçmesi, yolun yapı özellikleri değişmeden yoda çalışma yapılması, nehirlerin taşması ve bu yol kısımlarından geçmesini zorlaştıran veya imkansız kılan diğer durumlarda hatayı düzeltmekten vazgeçin (bu düzenlemeler Yandex çalışanları tarafından yapılacaktır).

  3. Bildirimde haritada sokak, cadde veya adres noktasının bulunmadığından söz ediliyorsa bu bilgileri kontrol edin. Elinizdeki verilere göre objenin mevcut olup olmadığından emin olun ve durumu haritaya işleyin.
  4. Bildirim yaya yolu ile ilgiliyse:
    • Genellikle, bu durumda mevcut yolları silmeden eksik yolları çizmeniz tavsiye edilir.

    • Çalılar arasından geçen patikalar, çitlerde izinsiz yapılan geçitler ve mevcut kuralların ihlali ile yapılan diğer yollar haritaya işlenmemelidir.

    • Rotayı oluşturmak için gerekli yollar haritada zaten mevcut ise fakat kullanıcı hatalı rota oluşturulduğundan şikayet ediyorsa rotadaki tüm yollarda Yayalar İçin Erişilebilirlik açık olup olmadığını kontrol edin.

    • Rota yönlendiricisinin oluşturduğu rota, kullanıcının önerdiği rota ile uyuşmayabilir.

      Örneğin, kullanıcının önerdiği park rotası, rota yönlendiricisinin oluşturduğu rotadan daha uzun çıkabilir. Gerekli park patikalarını çizseniz de rota yine en kısa güzergaha göre çizilmeye devam eder.