3.15.1. Hava ulaşımı objeleri çizim kuralları

  1. 3.15.1.1 Havaalanları ve havalimanları
  2. 3.15.1.2 Terminaller
  3. 3.15.1.3 Helikopter pistleri
Hava ulaşımı objelerine şunlar dahildir:
  • Havaalanları, havalimanları,
  • Havaalanı terminalleri,
  • Helikopter pistleri.

apos;deki tüm nokta türü objelerin çizim ve düzenleme yöntemleriyle aynıdır. Ayrıntılı bilgi için bkz.

3.15.1.1 Havaalanları ve havalimanları

Havaalanını veya havalimanını simgeleyen obje noktasını ilgili obje alanının ortasına yerleştirmek yanlıştır. İlgili obje noktasının yerleştirileceği doğru yerler:

  • Ana terminalin binası.
  • Yolcu terminallerinin yokluğunda ise ana idari bina veya onun yerine kullanılan diğer bina. Obje noktasının koyulacağı binanın özel bir mülkiyette (örneğin, özel bir havaalanının sahibinin evi gibi) olmaması çok önemlidir; bu durumda, uygun olacak diğer binaların yokluğunda, obje noktası iniş pistinin ortasına yerleştirilir.
  • Yolcu terminallerinin ve idari binaların yokluğunda veya bunların belirlenemeyeceği durumlarda veya arazisinde yalnızca özel binalar olması durumlarında obje noktası uçak park alanının ortasına yerleştirilir:

  • Diğer tüm durumlarda obje noktası en uzun iniş pistinin ortasına yerleştirilir.

Fiilen kullanımda olan bir havaalanının haritaya eklenmesi için resmen açılmış olması zorunlu değildir. Ayrıca, yapım aşamasında olan havaalanları ve an itibarıyla kullanımda olmayan havaalanları da haritada gösterilebilir. Bunlar aşağıdaki koşullara tabi olarak haritaya eklenir:

  • Yapım aşamasında olan havaalanları; iniş pistlerinin, altyapısının, terminallerinin ve idari binalarının inşaatı tamamlandığında haritaya çizilir.
  • Kapalı veya kullanılmamakta olan havaalanları;
    1. Resmi olarak kapatılmış olmasına karşın uçakların kalkış ve inişleri için fiilen kullanılıyor olması veya asıl durumu belli olmaması durumunda haritaya çizilir,
    2. Havaalanı arazisinde kullanılmayan da olsa en az bir pist (arazide veya uydu görüntüsünde) hâlâ görsel olarak seçiliyorsa böyle bir havaalanı haritaya çizilir.

Harita üzerinde şunlar çizilmez:

  • Sadece uçak modellerinin kalkış ve inişleri için kullanılan uçak pistleri,
  • Paraşüt veya yamaç paraşütü iniş pistleri,
  • Resmi kayıtlardan çıkarılmamış bile olsa, pistleri kalıcı olarak kaldırılmış veya arazide izleri kalmamış havaalanları. Bu tür objeler “Turistik mekan” olarak haritaya eklenebilir.

3.15.1.2 Terminaller

Faal olan yolcu terminalleri haritaya çizilir.

Faal olmayan (kalıcı olarak kapatılmış) yolcu terminalleri ve kargo terminalleri gibi yolcu servisi için kullanılmayan terminaller haritaya çizilmez.

Havaalanının özel ismi olmayan tek bir terminali varsa onun için “Terminal” türü objesi genellikle kullanılmaz.

İstisna olarak, bu tür tek terminalin içinde bulunan ve birbirinden fiilen ayrılmış olan gidiş ve geliş sektörleri, yurt dışı ve yurt içi sektörleri haritada gösterilebilir (sektörlerin her birinin ayrı özel bir girişi/çıkışı olması kaydıyla).

3.15.1.3 Helikopter pistleri

Varsa havaalanına veya heliporta (helikopter limanına/istasyonuna) bağlı olan helikopter pistlerinin haritaya çizilmesi zorunludur. Fakat helikopter park alanları için bu tür obje noktaları kullanılmaz.

Heliportlar (helikopter limanları, helikopter istasyonları) haritada havaalanı olarak işaretlenir; helikopter iniş ve kalkışları için kullanılan özel donanımlı olan (çok sayıda helikopter park alanı, kalkış pistleri, taksi yolları, yolcu terminali veya idari bina gibi tesislere sahip olan) alanlar resmi olarak heliport sayılmasına veya sayılmamasına bakılmaksızın heliport olarak işaretlenir.

Bina çatılarındaki helikopter pistleri bina çizimi için uygulanan genel kurallara göre (uydu çekimlerindeki çatı sınırlarının binanın asıl taban alanıyla örtüşmesinin sağlanması gerektiği dikkate alınarak) çizilir. Ayrıntılar için 3.4.1.1bölümünü okuyun.