• Tbmm Haberleri - CHP Genel Başkan Yardımcısı ve İstanbul Milletvekili Suat Özçağdaş, 12 yıllık zorunlu eğitimin süresinin azaltılmasına yönelik algı oluşturulmak istendiğini ileri sürdü. 
    1
    16 Eylül
    Basın toplantısında, zorunlu eğitim çağında yaklaşık 612 bin çocuğun okula gitmediğini iddia eden Özçağdaş, bu çocuklardan dört çocuktan üçünün 14-17 yaş aralığında olduğunu söyledi. 
    2
    16 Eylül
    Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin ve eğitim derneklerini eleştiren Özçağdaş, çocukların okuldan koparılarak ucuz işgücü haline getirilmesine tepki gösterdi. 
    3
    16 Eylül
    Tepki ve değerlendirmeFarklı kesimlerin zorunlu eğitimin kaldırılmasına ilişkin açıklamalarını eleştiren Özçağdaş, Türkiye'nin zorunlu eğitimle ilgili bir sorunu olmadığı görüşünü savundu ve bu tür söylemlerin kamuoyunda yanlış algı oluşturduğunu belirtti. 
    4
    16 Eylül

    Diğer konular

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Türkiye'de zorunlu eğitim istatistikleri şu şekildedir:
    • Zorunlu eğitim dışında kalan çocuk sayısı: 2023-2024 ders yılında TÜİK verileriyle yapılan hesaplara göre, zorunlu eğitim çağındaki Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı çocukların yaklaşık %4'ü, yani 613 bin çocuk eğitim dışındadır 14.
    • Eğitim dışındaki çocukların yaş dağılımı: Bu çocukların çoğu daha büyük yaştadır; 15 yaşın üstünde her 20 çocuktan, 16 yaşında her 10 çocuktan, 17 yaşında her 7 çocuktan biri eğitimin dışındadır 4. 15-17 yaş grubunda eğitim dışında çocuk oranının en yüksek olduğu il %35,6 ile Muş'tur 4.
    • Özel okulların oranı: Okul öncesi, ilkokul ve ortaokul kademelerinde özel okulların oranı nispeten düşükken, genel ortaöğretimde özel okulların payı daha yüksektir 5.
    • Eğitim kurumlarının türü: Türkiye’de eğitim kurumlarının büyük bir çoğunluğunu resmî okul/kurumlar oluşturmaktadır 5.
    Daha güncel istatistikler için Türkiye İstatistik Kurumu ve Milli Eğitim Bakanlığı'nın resmi istatistik portalları takip edilebilir 3.
    5 kaynak
    Zorunlu eğitimin kaldırılmasının yol açabileceği bazı sorunlar:
    • Çocuk işçiliği artışı 124. Çocuklar, ucuz iş gücü olarak sömürülebilir 24.
    • Kız çocuklarının eğitimden kopması 14. Erken yaşta evliliklerin artma riski doğar 14.
    • Eğitim eşitsizliğinin derinleşmesi 1. İmkânı olanlar özel ders ve kurslarla desteklenirken, imkânı olmayanlar sınırlı içerikle yetinmek zorunda kalabilir 1.
    • Okul terkleri ve devamsızlık artışı 14.
    • İş gücü piyasasının ihtiyaçları ile uyumsuzluk 1.
    Ayrıca, ortaöğretimdeki bir değişikliğin yalnızca öğrencileri değil, öğretmen planlamasını, üniversiteye giriş sistemini ve iş gücü piyasasının ihtiyaçlarını da doğrudan etkileyeceği belirtilmiştir 1.
    5 kaynak
    Milli Eğitim Bakanlığı'nın (MEB) zorunlu eğitimle ilgili bazı politikaları:
    • Zorunlu Eğitimin Yapılandırılması: MEB, zorunlu eğitimin süresi ve yapısı üzerinde köklü değişiklikler üzerinde çalışmaktadır 34. Bu kapsamda, 3+1, 2+2 gibi farklı modeller tartışılmaktadır 3. Ayrıca, lise eğitiminin son iki yılının esnek bir yapıya kavuşturulması planlanmaktadır 3.
    • Görüşlerin Değerlendirilmesi: Bakan Yusuf Tekin'in açıklamasına göre, MEB gelen tüm görüşleri içeren bir öneri havuzu oluşturmuştur 4. Bu öneriler, üzerinde uzlaşma sağlanması durumunda kabine toplantısında ele alınacaktır 34.
    • Eğitim Politikalarının Gözden Geçirilmesi: Eğitim-Bir-Sen, mevcut zorunlu eğitim sisteminin güçlü ve sorunlu yönlerini analiz ederek yeni bir model önerisi geliştirmektedir 4. Türk Eğitim Derneği de ortaöğretim kademesinin işlevinin yeniden gözden geçirilmesi ve yükseköğretime geçiş için yapısal düzenlemeler yapılması gerektiğini belirtmektedir 4.
    MEB, bu süreçte eğitimcilerin ve sivil toplum örgütlerinin görüşlerini dikkate alarak, öğrenci merkezli ve esnek bir eğitim yapısı oluşturmayı hedeflemektedir 34.
    5 kaynak
    Zorunlu eğitim, toplumun her bireyinin benzer bir eğitim sürecinden geçmesini sağlayarak modern toplum yapısına uyum sağlamalarına yardımcı olur 1. Bu süreç sayesinde bireyler:
    • Bilgi ve beceri kazanır 1. Zorunlu eğitim, bireylerin toplum içinde yerlerini bulmalarını, hak, ödev ve sorumluluklarını öğrenmelerini sağlar 1.
    • Toplumsal düzeni meşrulaştırır 1. Eğitim, hukuka saygı duyulmasını artırarak toplumsal düzeni meşrulaştırır 1.
    • Vatandaşlık kimliği kazanır 1. Zorunlu eğitim, sınıfsal, etnik veya dini kimliklerini bir kenara bırakarak bireylerin vatandaşlık kimliği ile ulus çatısında bütünleşmesini sağlar 1.
    Ayrıca, zorunlu eğitim sayesinde eğitim hakkının genişletilmesi de mümkün olur 2.
    5 kaynak
    Çocuk işçiliği ile mücadele için yapılabilecekler:
    • Yasal düzenlemeler: Çocuk işçiliğini yasaklayan ve 15 yaşından önce çalıştırılmamasını öngören yasaların uygulanması 124.
    • Farkındalık yaratma: 12 Haziran Dünya Çocuk İşçiliğiyle Mücadele Günü gibi etkinliklerle sorun hakkında farkındalık oluşturulması 45.
    • Uluslararası iş birliği: ILO ve UNICEF gibi kuruluşlarla iş birliği yaparak çocuk işçiliğinin ortadan kaldırılması için çalışmaların sürdürülmesi 15.
    • Ekonomik ve sosyal destek: Yoksullukla mücadele ederek ailelerin çocuklarına bakmalarını sağlayacak ekonomik ve sosyal desteklerin artırılması 3.
    • Eğitim ve mesleki yönlendirme: Çocukları eğitime teşvik ederek mesleki yönlendirme yapılması ve mesleki eğitim merkezlerinin daha etkili hale getirilmesi 3.
    Türkiye, çocuk işçiliğini önlemek için çeşitli ulusal programlar ve projeler yürütmektedir 15.
    5 kaynak