• Buradasın

    Kütahya'da 4 bin yıllık nohut ve 8 bin yıllık ekmek buluntuları

  • Kültür ve Turizm Bakanlığının desteklediği arkeolojik kazılarda, Anadolu'nun binlerce yıllık sofra kültürünü belgeleyen yeni buluntular ortaya çıkarıldı. 
    1
    Dün
    KÜLTÜR ve Turizm Bakanlığı'nın desteğiyle Kütahya Tavşanlı Höyük'te gerçekleştirilen kazılarda 4 bin yıllık nohut kalıntıları ile Konya Çatalhöyük, Eskişehir Küllüoba ve Karaman Topraktepe'de 8 bin 600 yıllık ekmek örnekleri gün yüzüne çıkarıldı. 
    2
    Dün
    Tunç Çağı’nın ortalarına tarihlendirilen bu örnekler; buğday taneleri, pişmiş toprak kaplar ve gümüş bir saç halkasıyla birlikte bulundu. 
    3
    Dün
    Tavşanlı Höyük ekip üyesi Dr. Doğa Karakaya tarafından yapılan mikroskobik incelemelerde, bu kalıntıların Anadolu’nun erken dönem tarım kültürüne ait olduğu belirlendi. 
    4
    Dün
    Konya'daki Çatalhöyük'te 8 bin 600 yıllık mayalanmış ekmek, Eskişehir Küllüoba Höyüğü'nde 5 bin yıllık ritüel amaçlı mayalanmış ve pişirilmiş ekmek, Karaman Topraktepe (Eirenepolis) Antik Kenti'nde ise bin 300 yıllık bezemeli arpa ekmekleri tespit edildi. 
    5
    Dün

    Diğer konular

    İçerik konuları

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Küllüoba Höyüğü'ndeki ritüel ekmeklerin özellikleri:
    • Besin değeri: Yüksek protein, B grubu vitaminler, lif ve "dirençli nişasta" içerir; gluten oranı düşüktür 12.
    • İçerik: Ana maddesi gernik buğdayıdır, içeriğinde mercimek de bulunur 12.
    • Üretim amacı: Bir parçası koparıldıktan sonra yakılarak evin tabanına gömülmüş, bu da onu ritüel bir nesne haline getirmiştir 123.
    • İnançla ilişkisi: Bereket ve üretim kültürüyle ilişkilendirilir 13.
    • Koruma: Karbonize olmuş yapısı sayesinde iyi korunarak günümüze ulaşmıştır 5.
    5 kaynak
    Karaman Topraktepe'deki (Eirenepolis) arpa ekmekleri, Malta Haçı biçiminde baskı bezemeler ve üzerinde Hazreti İsa tasviri ile Grekçe "Kutsanmış İsa'ya Şükranlarımızla" yazısı ile süslenmiştir 23.
    Ekmek üzerindeki İsa figürü, klasik "Kurtarıcı İsa" (Pantokrator) betimlerinden farklı olarak "Ekici" veya "Çiftçi İsa" biçiminde tasvir edilmiştir 23. Bu ikonografinin, dönemin dini anlayışında bereket ve emeğin sembolik önemine işaret ettiği değerlendirilmektedir 23.
    5 kaynak
    Anadolu'nun erken dönem tarım kültürü hakkında bazı bilgiler:
    • Tarımın Doğuşu: Tarım, yaklaşık 10-12 bin yıl önce, Bereketli Hilal olarak bilinen Dicle ve Fırat Nehirleri arasında kalan bölgede ortaya çıkmıştır 2. Bu bölge, günümüzde Irak, Suriye, Lübnan, Mısır, Ürdün, Anadolu'nun güneyi ve İran'ın batısını kapsamaktadır 2.
    • Anadolu'daki İlk Çiftçiler: Araştırmalar, Anadolu'daki ilk çiftçilerin avcı-toplayıcı topluluklar olduğunu göstermektedir 2. Bu topluluklar, tarım pratiklerini uygulayarak zamanla çiftçi topluluklara dönüşmüştür 2.
    • Yayılma: Tarımın Anadolu'nun iç kesimlerine nasıl yayıldığı tartışılmaktadır 5. Bazı araştırmacılar, tarımın Bereketli Hilal'den göç eden topluluklarla yayıldığını düşünürken, diğerleri Anadolu'daki avcı-toplayıcıların kendi tarım pratiklerini geliştirdiğini savunmaktadır 25.
    • Kazı Buluntuları: Kütahya, Konya, Eskişehir ve Karaman'daki kazılarda 4 bin yıllık nohut ve 8 bin 600 yıllık ekmek kalıntıları bulunmuştur 4. Bu buluntular, Anadolu'nun eski tarım ve sofra kültürüne ışık tutmuştur 4.
    5 kaynak
    Tavşanlı Höyük'teki bazı arkeolojik bulgular:
    • 4200 yıl öncesine tarihlenen fındık kalıntıları 1.
    • MÖ 3300 yılına tarihlenen, eşi benzeri olmayan pişmiş toprak mühür 3.
    • Miken kılıçlarına ait mermer kabza başları 3.
    • MÖ 3. binyıldan itibaren Anadolu’da görülen tipte bir hançer/kılıç 3.
    • Tekstil üretimi ile ilişkili çok sayıda pişmiş toprak ağırşak ve tezgâh ağırlıkları, ayrıca kemikten iğler 3.
    • Günümüzden 4000 ila 3700 sene önceki tabakalarda, evlerin yıkılmış molozlarının altında kalmış iki insan kalıntısı 4.
    • Mermer, kemik ve pişmiş topraktan yapılmış, 4500 yıl öncesine ait yedi insan biçimli idol 5.
    Ayrıca, bir ocağın etrafında dizilmiş halde bulunan idoller, ritüel bir düzenleme olarak değerlendiriliyor 5. Kazılar, Tunç Çağı Anadolu'sunun dini ritüelleri, kültürel yaşamı ve ekonomik faaliyetleri hakkında bilgiler sunuyor 5.
    5 kaynak
    Çatalhöyük'te ekmek yapımı şu şekilde gerçekleştiriliyordu:
    • Tahılların Öğütülmesi 234. Çatalhöyük'te ekmek yapımında kullanılan bezelye, arpa, buğday ve karaburçak, dönemin el değirmenlerinde öğütülüyordu 234.
    • Hamur Hazırlığı 34. Öğütülen tahıllardan elde edilen un, su ile karıştırılıyordu 5.
    • Pişirme 234. Hazırlanan hamur, odun ateşinde pişiriliyordu 234.
    Konya'lı aşçı Ulaş Tekerkaya, bu tarihi ekmeği yeniden pişirmek için modern teknolojileri kullanarak onlarca deneme yapmıştır 234.
    Çatalhöyük'teki ekmeklerin mayasız olduğu düşünülmektedir 5. Ancak hamur, ortamdaki doğal mayalarla karışması için birkaç saat dışarıda bırakılmış olabilir 5.
    5 kaynak