• Buradasın

    Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Uraloğlu, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda soruları yanıtladı

  • Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda, Bakanlığının 2026 yılı bütçesi üzerindeki görüşmelerde milletvekillerinin soru ve eleştirilerini yanıtladı. 
    1
    19 saat önce
    Bakan Uraloğlu, hızlı tren fabrikasının Eylül 2026’da tamamlanmasının hedeflendiğini, milli elektrikli tren ve banliyö setlerinde seri üretimin başladığını söyledi. 
    2
    Dün
    2025 yılında yatırımlar için toplam 488 milyar lira ödenek ayrıldığını hatırlatarak “Programda en yüksek payı toplam bütçenin yüzde 51,3’üne karşılık gelen 250,5 milyar lira ile demiryolu yatırımları alıyordu. Demiryolunu, 199,1 milyar lira ve yüzde 40,8 payla karayolu sektörü izledi. 
    3
    5 saat önce
    Yatırım programında 870 ana proje kapsamında toplam 2 bin 171 proje bulunduğunu belirten Uraloğlu, projelerin toplam bedelinin 5,2 trilyon lira olduğunu söyledi. 
    4
    Dün
    2026 bütçesinde demir yolunun yüzde 53’lük payla öne çıktığını belirten Uraloğlu, yatırımların enerji verimliliği ve çevresel sürdürülebilirlik açısından kritik olduğunu kaydetti. 
    5
    11 saat önce

    Diğer konular

    İçerik konuları

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Portekiz, Yap-İşlet-Devret (YİD) modelini, mevcut YİD sözleşmelerinde yeniden müzakereler yaparak uygulamaktadır 2. 2011 yılında Avrupa Komisyonu, Avrupa Merkez Bankası ve IMF'nin verdiği kurtarma paketinin bir şartı olarak, Portekiz'in mevcut YİD projelerini yeniden müzakere edip düzeltmesi istenmiştir 2.
    Portekiz'in uyguladığı yeniden müzakere süreci şu adımları içermektedir:
    • Müzakere heyeti kurulması 2. Kamu ödemelerini azaltacak değişiklik önerileri belirlenmiştir 2.
    • Şirketlerle masaya oturma 2. Kamu ödemeleri düşürülmüş, bakım onarımlar ötelenmiş, bakımların bir kısmı devlete verilmiş ve şirket ortaklarının kârı azaltılmıştır 2.
    Bu süreç sonucunda, kamu ödemelerinde %18'lik bir düşüş sağlanmıştır 2. Portekiz, bu modelle yeni "Deli Dumrul" projeleri imzalamamaya başlamıştır 2.
    5 kaynak
    Gebze'deki çöken bina olayı şu şekilde sonuçlandı:
    • Can kayıpları: 18 yaşındaki Dilara Bilir enkazdan sağ çıkarılırken, anne Emine Bilir ve baba Levent Bilir ile çocukları Hayrunnisa ve Muhammed Emir Bilir'in cansız bedenlerine ulaşıldı 135.
    • Arama kurtarma çalışmaları: Yaklaşık 19 saat süren çalışmaların ardından kurtarma faaliyetleri tamamlandı 3.
    • Soruşturma: Gebze Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından olayın tüm yönleriyle aydınlatılması için bilirkişi heyeti görevlendirildi 145.
    • Tahliye: Tedbir amacıyla çevredeki 12 bina boşaltıldı 34.
    5 kaynak
    İstanbul-İzmir Otoyolu'nun ekonomik etkilerinden bazıları şunlardır:
    • İstihdam: Otoyolun yapımında ve işletmesinde binlerce kişi istihdam edilmiştir 2.
    • Bölgesel ekonomik katkı: Otoyol, geçtiği şehirlerin ekonomi, tarım ve turizmlerine katkı sağlamıştır 25.
    • Sanayi yatırımları: Balıkesir ve Manisa gibi bölgeler sanayi yatırımlarının yeni çekim alanı haline gelmiştir 2.
    • Lojistik avantajlar: Otoyol, lojistik maliyetleri düşürerek ekonomik tasarruf sağlamıştır 1.
    • Gıda ihracatı: Ege Bölgesi'nden Avrupa'ya yapılan gıda ihracatında nakliyat masrafları azalmıştır 2.
    • Turizm: Çeşme, Foça, Dikili ve Bergama gibi turizm merkezlerinin ziyaretçi sayısı artmıştır 2.
    Ayrıca, otoyolun hizmete açılmasıyla 2017-2030 yılları arasında bölge ekonomisine yıllık ortalama 4 milyar TL katkı sağlaması ve 11.400 kişiye istihdam yaratması beklenmektedir 5.
    5 kaynak
    Yap-İşlet-Devret (YİD) projeleri, özel sektör tarafından finanse edilir ve kamu kurumlarıyla yapılan sözleşmeler çerçevesinde gerçekleştirilir 235.
    Finansman kaynakları:
    • İç ve dış krediler 2. Proje için gerekli finansman, Dünya Bankası, Avrupa Yatırım Bankası gibi uluslararası finans kuruluşlarından veya devletten devlete düşük faizli uzun vadeli kredilerle sağlanabilir 2.
    • Proje şirketinin öz sermayesi 4. YİD modelinde, proje şirketi, belirlenen süre boyunca projeden elde edilen gelirlerle yatırımın geri dönüşünü sağlar 5.
    Finansman süreci:
    1. İhale ve sözleşme 2. Kamu kuruluşu, projeyi gerçekleştirecek özel şirkete ihale eder ve hizmet imtiyaz sözleşmesi yapılır 23.
    2. Kredi temini 2. Şirket, projenin finansmanını sağlamak için kredi alır 2.
    3. İşletme ve geri dönüş 5. Özel sektör, belirlenen süre boyunca projeyi işletir ve yatırım maliyetini geri kazanır 5.
    4. Devir 5. Süre sonunda tesis, bakım ve onarımları yapılmış şekilde kamu kuruluşuna devredilir 5.
    5 kaynak
    Ulaşım yatırımları Türkiye ekonomisine çeşitli şekillerde katkı sağlamaktadır:
    • Maliyetlerin azalması ve erişilebilirliğin artması 1. Ulaşım altyapısının gelişimi, taşıma maliyetlerini düşürmekte ve girdi arzını kolaylaştırmaktadır 1.
    • İstihdam artışı 123. Özel yatırımların artması ve ticaretin teşvik edilmesiyle yeni iş imkanları yaratılmaktadır 123.
    • Ekonomik büyüme 13. Ulaşım altyapısı, ekonomik büyümenin önemli bir destekçisi olabilmekte ve kalkınmada belirleyici bir faktör olarak kullanılabilmektedir 13.
    • Dış ticaret ve turizm 12. Ulaşım altyapısının iyileşmesi, dış ticaret hacmini artırmakta ve turizm potansiyelini yükseltmektedir 12.
    • Bölgesel gelişim 5. Ulaşım yatırımları, bölgeler arasındaki gelişmişlik farklarını azaltmaktadır 5.
    Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu'nun açıklamalarına göre, son 23 yılda yapılan 298,4 milyar dolarlık ulaşım yatırımı, Türkiye ekonomisine 1 trilyon 71 milyar dolarlık katkı sağlamış ve yıllık ortalama 1 milyon kişiye istihdam oluşturmuştur 234.
    5 kaynak