• Wadephul, yaptığı konuşmada İngiliz ve Fransız mevkidaşlarıyla birlikte İran Dışişleri Bakanı Abbas Erakçi ile telefon görüşmesi gerçekleştirdiğini belirtti. 
    1
    Dün
    Görüşmeye Avrupa Birliği (AB) Dış İlişkiler ve Güvenlik Politikası Yüksek Temsilcisi Kaja Kallas da katıldı. 
    2
    Dün
    Üç ülkenin Dışişleri Bakanları ve Kallas, İran'ın önümüzdeki günlerde somut adımlar atmadığı takdirde yaptırımların yeniden uygulanması konusundaki kararlılıklarını dile getirdi. 
    3
    Dün
    Son olarak Wadephul, Almanya kararlı ve net kalacak dedi; ülkesinin Fransa ve İngiltere ile ortak tutuma sahip olduğunu ve bu tutumu BM'de uygulayacaklarını kaydetti. 
    4
    Dün

    Diğer konular

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    BM'de yaptırımların uygulanması, 2015'teki nükleer anlaşmayı destekleyen 2231 sayılı BMGK kararında yer alan snapback mekanizması ile mümkün olacaktır 125.
    Bu mekanizmaya göre, anlaşmaya taraf herhangi bir devlet, İran’ın yükümlülüklerini ciddi şekilde ihlal ettiğini düşünürse konuyu BMGK’ye taşıyabilir 12. 30 gün içinde gerekli prosedürler tamamlanırsa, daha önce kaldırılan BM yaptırımları otomatik olarak yeniden yürürlüğe girer 125.
    Bu durumda geri getirilecek yaptırımlar arasında silah ambargosunun yeniden yürürlüğe girmesi, İran’ın nükleer başlık taşıma kapasitesine sahip füze geliştirmesinin yasaklanması ve yüzlerce kişi ile kuruluşa yönelik mali ve seyahat kısıtlamaları yer alıyor 12.
    Söz konusu maddenin süresi 18 Ekim 2025’te sona erecek 2.
    İran, mekanizmanın işletilmesine dair Avrupa ülkelerinin hukuki dayanağının bulunmadığını savunuyor 24.
    5 kaynak
    Fransa ve İngiltere'nin İran'a yönelik yaptırımlardaki tutumunun önemli olmasının birkaç nedeni vardır:
    • Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı (UAEA) ile işbirliği: Fransa Dışişleri Bakanı Jean-Noël Barrot, Almanya Dışişleri Bakanı Johann Wadephul ve İngiltere Dışişleri Bakanı David Lammy'nin imzaladığı mektupta, İran'ın UAEA ile işbirliği yapmayı kabul etmesi gerektiği vurgulanmıştır 12.
    • Diplomatik çözüm için baskı: E3 ülkeleri, İran'a müzakerelere geri dönmesi için baskı yapmaktadır 34.
    • Nükleer silahlanma riski: Almanya Dışişleri Bakanı Johann Wadephul, İran'ın nükleer silah edinmesinin Körfez bölgesinde silahlanma yarışına yol açabileceğini belirtmiştir 3.
    • 2015 nükleer anlaşması: E3 ülkeleri, 2015 nükleer anlaşması kapsamında kaldırılan yaptırımların yeniden devreye sokulması için BM'ye başvurmuştur 45.
    Bu adımlar, İran'ın nükleer programını kontrol altında tutmayı ve uluslararası yaptırımları uygulamayı hedeflemektedir.
    5 kaynak
    Avrupa Birliği'nin (AB) İran politikası, karmaşık bir denge üzerine kuruludur 3. AB, bir yandan İran'ın nükleer programı ve bölgesel politikaları nedeniyle eleştiriler getirirken, diğer yandan diplomatik yollarla diyalog kurma çabalarını sürdürür 3.
    Bazı temel unsurlar:
    • Rejim değişikliği: AB, İran'da rejim değişikliğini destekleyen bir pozisyonda değildir 13.
    • İnsan hakları: AB, İran'daki insan hakları ihlallerini ve demokratikleşme eksikliğini eleştirel bir şekilde ele alır 3.
    • Bölgesel istikrar: AB, İran'ın bölgedeki istikrarı bozucu eylemlerine karşı temkinli bir yaklaşım sergiler 3.
    • Ekonomik işbirliği: Nükleer anlaşmanın yeniden canlandırılması ve ekonomik işbirliğinin artırılması için çabalar devam etmektedir 4.
    • Rusya ile işbirliği: AB, İran'ın Rusya ile olan askeri işbirliğinden rahatsızlık duymaktadır 4.
    AB, genellikle ülkelerin iç işlerine karışmaktan kaçınır ve dış politikada diyalog ve işbirliğini ön planda tutar 3.
    5 kaynak
    Kaja Kallas, Avrupa Birliği (AB) Dış İlişkiler ve Güvenlik Politikası Yüksek Temsilcisi olarak, İran ile ilgili müzakerelerde ve yaptırım süreçlerinde önemli bir rol oynamaktadır 134.
    Kallas'ın bazı görevleri:
    • Diplomatik çözümler için baskı yapmak 13. Kallas, İran ile müzakerelerin yeniden başlatılması ve diplomatik çözümlerin bulunması için çaba göstermektedir 13.
    • Yaptırım süreçlerini yönetmek 34. İran'a yönelik yaptırımların yeniden devreye alınması için 30 günlük bir süreç başlatıldığını açıklamış ve bu sürecin diplomatik çözümlerle desteklenmesi gerektiğini vurgulamıştır 3.
    • Uluslararası işbirliğini teşvik etmek 3. Rusya'nın saldırgan tutumuna karşı baskının artırılması gerektiğini belirtmiştir 3.
    Ayrıca, Kallas, İran'ın nükleer programı ve balistik füzeleri hakkındaki endişelerini de dile getirmektedir 3.
    5 kaynak