• Antalya’da “Türkiye Yüzyılı Buluşmaları” kapsamında avukatlarla bir araya gelen Adalet Bakanı Yılmaz Tunç, yargı reformları ve dijitalleşme sürecine değindi. 
    1
    20 Eylül
    Yargının iddia, savunma ve hüküm olmak üzere üç sacayağı üzerinde bulunduğunu ve avukatlık mesleğinin de savunma ile bunların arasında yer aldığını belirten Tunç, yargıda biri eksik olduğunda o devletin hukuk devleti olamayacağını ifade etti. 
    2
    20 Eylül
    Adalet Bakanlığı'nın yeni mahkemeler kurarak oradaki süreci daha da hızlandırma çalışmaları gerçekleştirdiğini de söyleyen Bakan Yılmaz Tunç, uygulamayla ilgili avukatların düşüncelerinin önemli olduğunu belirterek, 2000'li yıllara kadar kanunların İsviçre, Almanya, Fransa gibi dışarıdan alma, tercüme kanunlar olduğunu söyledi. 
    3
    20 Eylül
    Avukatların taleplerini dikkate aldıklarını vurgulayan Tunç, adli yardım ödeneklerinin ödenmesi ve uzlaştırma müessesesinin yalnızca hukukçular tarafından yürütülmesi gibi düzenlemeleri hatırlattı. 
    4
    20 Eylül

    Diğer konular

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Adalet Bakanlığı'nın 2025-2029 dönemini kapsayan 4. Yargı Reformu Strateji Belgesi, yargı sisteminde şu değişiklikleri öngörmektedir 12:
    • Temyiz ve istinaf süreçlerinin hızlandırılması 12. Yargıtay ve Danıştay'daki daire ve üye sayılarının iş yüküyle orantılı olarak yeniden düzenlenmesi ve temyiz incelemelerinde kısmi inceleme yapılmasının önüne geçilmesi planlanmaktadır 12.
    • İhtisas mahkemelerinin artırılması 12. Çevre, sağlık, sigorta, trafik, iş kazaları gibi dava türlerinde ihtisaslaşma sağlanarak karar süreçlerinin hızlandırılması hedeflenmektedir 1.
    • Duruşma erteleme sürelerinin kısıtlanması 2. Duruşmaların kesintisiz devamı ilkesine bağlı olarak, duruşmalar sadece kanunda belirtilen istisnai durumlarda en fazla 2 ay sonraya ertelenebilecektir 2.
    • Doğrudan temyiz sisteminin getirilmesi 2. Bazı uyuşmazlıklar için doğrudan temyiz sistemi getirilerek davaların hızlıca çözüme kavuşturulması sağlanacaktır 2.
    • Dijitalleşme ve arabuluculuk süreçlerinin güçlendirilmesi 35. UYAP üzerinden görüntülü duruşmaların yaygınlaştırılması ve arabuluculuk süreçlerinin özellikle iş hukuku ve ticari davalarda kapsamının genişletilmesi planlanmaktadır 35.
    Ayrıca, 10. Yargı Paketi kapsamında cezasızlık algısının ortadan kaldırılması, denetimli serbestlik ve koşullu salıverme süreçlerinin iyileştirilmesi, kadına ve çocuğa yönelik suçlarda caydırıcılığın artırılması gibi düzenlemeler de öngörülmektedir 34.
    5 kaynak
    Avukatların bazı talepleri şunlardır:
    • Dinlenme alanı: Adana Barosu, Adana Adliyesi'nde yalnızca avukatların kullanımına açık özel bir dinlenme ve bekleme alanı oluşturulması için çalışmalara başlamıştır 4.
    • Mesleki dayanışma: Türkiye Barolar Birliği'nin "Avukatlar Arası Mesleki Dayanışma Projesi" ile avukatlar, ihtiyaç duydukları durumlarda diğer meslektaşlarından destek isteyebilmektedir 3.
    • Ücretsiz hukuki yardım: Maddi durumu yetersiz olan kişiler, barolara başvurarak ücretsiz hukuki danışmanlık hizmeti talep edebilmektedir 5.
    Ayrıca, avukatların talepleriyle ilgili olarak Adalet Bakanlığı'nın yeni mahkemeler kurma ve süreci hızlandırma çalışmaları yaptığı belirtilmiştir 5.
    5 kaynak
    Uzlaştırma müessesesi, ceza soruşturması veya kovuşturması sırasında, mağdur ve failin tarafsız bir uzlaştırmacı aracılığıyla anlaşmazlıklarını çözmeleri sürecidir 125.
    Çalışma şekli:
    1. Görevlendirme: Dosya, uzlaştırma bürosuna gönderilir ve bir uzlaştırmacı görevlendirilir 123.
    2. Teklif: Uzlaştırmacı, şüpheli, mağdur veya suçtan zarar görene uzlaşma teklifinde bulunur 123.
    3. Müzakereler: Taraflar, zararın giderilmesi konusunda anlaşmak için müzakerelere başlar 123.
    4. Anlaşma: Anlaşma sağlanırsa, uzlaşma anlaşması yapılır ve dava hakkında düşme kararı verilir 123.
    5. Anlaşma Sağlanamama: Anlaşma sağlanamazsa, süreç devam eder veya taraflar kendi aralarında uzlaşma belgesi sunabilir 123.
    Uzlaştırma Kapsamı:
    • Suçlar: Soruşturulması ve kovuşturulması şikayete bağlı olan suçlar ve belirli kanunlarda açıkça uzlaşmaya tabi olduğu belirtilen suçlar 15.
    • Katılımcılar: Şüpheli, mağdur veya suçtan zarar gören, kanunî temsilci, müdafi ve vekil katılabilir 23.
    Süreç Süresi:
    • Uzlaştırmacı, dosyayı aldıktan sonra 30 gün içinde süreci tamamlamalıdır 123. Bu süre, haklı sebepler için 20 gün daha uzatılabilir 123.
    5 kaynak
    Adalet Bakanlığı'nın dijitalleşme süreci şu şekilde ilerlemektedir:
    • UYAP Sistemi: 2007 yılından bu yana 59 kurum ve kuruluşla 196 entegrasyon gerçekleştirilmiştir 23. Vatandaş portal, avukat portal, uzlaştırmacı portal, bilirkişi portal, arabulucu portal ve e-Satış portal gibi platformlarla milyonlarca kullanıcıya hizmet verilmektedir 23.
    • e-Tebligat: 2015 yılından bu yana 318 milyondan fazla e-Tebligat gönderilerek 24 milyar lira tasarruf sağlanmıştır 23.
    • e-Duruşma: 15 Eylül 2020'den itibaren 3,7 milyon çevrim içi duruşma gerçekleştirilmiştir 23.
    • SEGBİS: 2013 yılından bu yana 6 milyon video konferans görüşmesi yapılmıştır 23.
    • Yapay Zeka: Adalet Bakanı Yılmaz Tunç'un açıklamasına göre, yargıda yapay zeka kullanımı desteklenecek ve bu amaçla Yapay Zeka Şube Müdürlüğü kurulmuştur 45.
    Bu uygulamalarla işlemler hızlandırılmakta, kaynaklar ve masraflar azaltılmaktadır 23.
    5 kaynak
    Adli yardım ödenekleri, 19/3/1969 tarihli ve 1136 sayılı Avukatlık Kanunu'nun 180. maddesi uyarınca Türkiye Barolar Birliği'ne aktarılan paraların barolar arasında dağıtımı ve kullanılması ile ilgilidir 123.
    İşleyişi:
    • Toplama: Türkiye Barolar Birliği, aktarılan parayı bütçesinin adli yardım faslına aktararak ayrı bir hesapta toplar 123.
    • Dağıtım: Bu hesapta toplanan paranın %10'u adli yardım giderleri ve dengeleme fonu için ayrılır, kalanı barolara gönderilir 123.
    • Hesaplama: Barolara gönderilecek ödenek, her baroya verilen temel puanlara ve ek puanlara göre hesaplanır 123.
    • Ödeme: Barolara gönderilen ödenek, yıl içinde taksitler halinde ödenir 123.
    • Raporlama: Barolar, her yılın sonunda adli yardım yıl sonu raporu düzenleyerek Türkiye Barolar Birliği'ne gönderir 123.
    Adli yardım paraları, münhasıran adli yardım hizmetlerinde kullanılır ve baro bütçesinin ayrı bölümlerinde gösterilir 123.
    5 kaynak