• Buradasın

    Ticaret Bakanlığı, ilan edilen toplu menüde yer almasına rağmen içeceğe ek ücrete talep edilmesine idari para cezası verdi

  • Bakanlık ekiplerince konu hakkında ivedilikle inceleme gerçekleştirildiği belirtilen açıklamada yapılan denetim sonucunda; menü fiyatı ile tahsil edilen fiyat arasında farklılık bulunduğunun tespit edildiği aktarıldı. 
    1
    Dün
    Bu kapsamda, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 54 maddesi uyarınca işletme hakkında idari para cezası uygulanmıştır. 
    2
    Dün
    Bakanlık, İzmit'te bir tavuk dürümcünün ışıklı tabelasında, " Tavuk Dürüm + Patates + İçecek 280 TL" olarak yaptığı kampanyaya rağmen kola tercihinde fiyat farkı alması sonrası yapılan şikayeti dikkate aldı ve cezayı kesti. 
    3
    Dün

    Diğer konular

    İçerik konuları

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Tüketici şikayetlerini bildirmek için aşağıdaki yollar kullanılabilir:
    • Alo 175 Tüketici Danışma Hattı 15. Türkiye'nin her yerinden aranabilen bu hattın numarası 175'tir 5. Bu hat, tüketicilerin karşılaştıkları sorunlara ilişkin çözüm yollarının sunulduğu ve tüketici uyuşmazlıklarının çözülmesi amacıyla başvurmaları gereken ilgili makamlara yönlendirildiği bir çağrı merkezidir 1.
    • e-Devlet Kapısı 3. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu'nun tüketici şikayet bildirim sistemi üzerinden başvuru yapılabilir 3.
    Ayrıca, GÜBİS (Güvensiz Ürün Bilgi Sistemi) ve SERBİS (Servis Bilgi Sistemi) gibi platformlar da tüketici şikayetlerinin bildirilebileceği yerler arasındadır 1.
    5 kaynak
    Fiyat farkı uygulamalarının yasak olmasının temel nedeni, tüketicilerin aldatılması ve haksız kazanç sağlanmasıdır 1.
    Fiyat farkı uygulamaları şu durumlarda yasal olmayabilir:
    • Raf ve kasa fiyatı farkı: Hiçbir ürün, raf fiyatından fazlaya satılamaz; aksi takdirde raf fiyatı geçerlidir 1.
    • Ödeme yöntemine göre fiyat farkı: İşletmelerin, herhangi bir ödeme yöntemi için farklı fiyat uygulama hakkı yoktur; bu tür uygulamalar önceden müşterilere bildirilmelidir 2.
    • Mücbir sebep olmadan süre uzatımı: Sözleşmede fiyat farkı verilmeyeceği belirtilmişse, mücbir sebep olmadan süre uzatımı verilerek fiyat farkı uygulanması yasaktır 34.
    Fiyat farkı uygulamaları, serbest piyasa ekonomisi çerçevesinde, işletmelerin maliyetleri ve rekabet koşullarını dikkate alarak satış fiyatı belirlemelerine olanak tanır 1. Ancak, bu uygulamaların yasal ve şeffaf bir şekilde yapılması gereklidir 2.
    5 kaynak
    Türkiye'de tüketici hakları, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ve ilgili yönetmeliklerle güvence altına alınmıştır 23.
    Başlıca tüketici hakları:
    • Satın alınan ürünün kalitesini talep etme hakkı 3. Tüketici, aldığı malın belirtilen kaliteye uygun olmasını ve sağlam olmasını bekler 3.
    • Sözleşmelerin açık ve anlaşılır olma hakkı 3. Satıcı, tüketiciye yaptığı sözleşmeleri açık, anlaşılır ve şeffaf bir şekilde sunmak zorundadır 3.
    • Mesafeli satışlarda cayma hakkı 23. Tüketiciler, mesafeli satış yoluyla alışveriş yaptıklarında, aldıkları ürün ya da hizmetten 14 gün içinde cayma hakkına sahiptir 23.
    • Garanti hakkı 3. Tüketici, satın aldığı mal veya hizmetin garanti süresi boyunca, malın ayıplı olması durumunda tamir edilmesini, değişim yapılmasını veya iade edilmesini talep edebilir 3.
    • Haksız ve aşırı ticari uygulamalara karşı koruma 3. Tüketici, yanıltıcı reklamlar, kandırıcı satış yöntemleri ve aşırı ücret uygulamaları gibi haksız ticari uygulamalara karşı korunur 3.
    Diğer haklar:
    • temel ihtiyaçların karşılanması hakkı 4;
    • güvenlik ve güven duyma hakkı 4;
    • seçme hakkı 4;
    • bilgi edinme hakkı 4;
    • temsil edilme hakkı 4;
    • tazmin edilme hakkı 4;
    • eğitilme hakkı 4.
    Tüketici hakları ihlalleri durumunda, Tüketici Hakem Heyetlerine veya Tüketici Mahkemelerine başvurulabilir 4. Ayrıca, Alo 175 Tüketici Danışma Hattı üzerinden de şikayette bulunulabilir 4.
    5 kaynak
    Bakanlık denetimlerinin nasıl yapıldığına dair bilgi bulunamamıştır. Ancak, bazı bakanlıkların denetim süreçleri hakkında bilgi mevcuttur:
    • İçişleri Bakanlığı: İç Denetim Birimi Başkanlığı, 5018 Sayılı Kanun, yönetmelikler ve Kamu İç Denetim Genel Tebliği çerçevesinde denetim, inceleme, araştırma, ön inceleme ve disiplin soruşturmaları yürütür 1.
    • Türk Patent ve Marka Kurumu: Coğrafi işaretlerin ve geleneksel ürün adlarının kullanımının denetimi, tescilli ürünlerin üretim, piyasaya arz veya dağıtım aşamalarında, amblem kullanımının uygunluğunu kontrol ederek yapılır 2.
    • Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı: Plan, proje, yapı ruhsatı ve enerji kimlik belgelerinin mevzuata uygunluğunu denetler 3.
    • Ticaret Bakanlığı: Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü, ticari reklamların mevzuata uygunluğunu inceler ve haksız ticari uygulamalara karşı denetim yapar 2.
    5 kaynak
    6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'un diğer maddelerinden bazıları şunlardır:
    • Ayıplı maldan sorumluluk 3. Madde 9, ispat yükü 3.
    • Ayıplı hizmetten sorumluluk 3. Madde 13, 14 3.
    • Taksitle satış sözleşmeleri 3. Madde 17, 18, 19 3.
    • Tüketici kredisi sözleşmeleri 3. Madde 22, 23, 24 3.
    • Ön ödemeli konut satış sözleşmeleri 3. Madde 40, 43 3.
    • İş yeri dışında kurulan sözleşmeler 3. Madde 47 3.
    • Mesafeli sözleşmeler 3. Madde 48 3.
    • Finansal hizmetlere ilişkin mesafeli sözleşmeler 3. Madde 49 3.
    • Devre tatil ve uzun süreli tatil hizmeti sözleşmeleri 3. Madde 50 3.
    Kanunun tüm maddelerine aşağıdaki sitelerden ulaşılabilir:
    • mevzuat.gov.tr 1;
    • tuketici.ticaret.gov.tr 2;
    • lexperia.com.tr 3.
    5 kaynak