• Buradasın

    CHP’li Yavuzyılmaz: Yap-işlet-devret modeliyle yapılan köprü, tünel ve otoyolları işleten şirketlere ödenen garanti tutarlarına güncel kur ayarlaması yapıldı

  • CHP Genel Başkan Yaradımcısı ve Zonguldak Milletvekili Deniz Yavuzyılmaz, 1 Ekim 2025 itibariyle Yap-İşlet-Devret modeliyle yapılan köprü, tünel ve otoyolları işleten şirketlere ödenen garanti tutarlarına güncel kur ayarlaması yapıldığını açıkladı. 
    1
    1 Ekim
    1 Ekim 2025 itibarıyla Osmangazi Köprüsü'nde geçiş ücreti 795 TL olarak kalırken, Hazine'nin şirkete garanti ettiği geçiş ücreti 2.360 TL'ye yükseliyor. 
    2
    1 Ekim
    Hazinenin şirkete köprüden geçen her araç için ödeyeceği fark tutarı 1.565 TL’ye yükselecek. 
    3
    1 Ekim
    Ayrıca bu projelerde günlük garanti edilen araç sayısı tutturulamazsa, Hazine şirketlere tutturulamayan her araç için Osmangazi’de 2.360 TL, Çanakkale’de 1.029 TL, Avrasya’da 289 TL ve Yavuz Sultan Selim’de 248 TL ödeme yapmak zorunda kalacak. 
    4
    1 Ekim

    Diğer konular

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    2025 yılı Temmuz ayı itibarıyla Avrasya Tüneli'nin garanti ücretleri şu şekildedir:
    • Otomobiller ve kamyonetler: 225 TL (gündüz), 112,50 TL (gece) 45.
    • Minibüsler: 337,50 TL (gündüz), 168,75 TL (gece) 45.
    • Motosikletler: 175 TL (gündüz), 87,50 TL (gece) 45.
    Bu ücretler, Hazine tarafından şirkete araç başına ödenen garanti tutarlarını ifade etmektedir 23.
    5 kaynak
    2024 yılı için Çanakkale Köprüsü'nde garanti edilen araç geçiş sayısı 16 milyon 425 bin olarak belirlenmiştir 12.
    2024 yılında gerçekleşen araç geçiş sayısı ise sadece 2 milyon 684 bin 738 olmuştur 12.
    5 kaynak
    Yap-İşlet-Devret (YİD) modeli, kamu alt yapı yatırımlarının özel sektör tarafından finanse edilip gerçekleştirilmesi ve belirlenen bir süre boyunca işletilmesini içerir 14. Süre sonunda tesisler, bakım yapılmış ve eksiksiz bir şekilde ilgili kamu kuruluşuna bedelsiz olarak devredilir 145.
    YİD modelinin çalışma prensibi:
    1. Proje Hazırlığı: Kamu kuruluşu, projeyi hazırlar ve finansman için finans kurumlarına sunar 1.
    2. İhale ve Sözleşme: Eğer proje uygun bulunursa, özel şirketle uygulama sözleşmesi yapılır 15.
    3. İnşaat ve İşletme: Özel şirket, projeyi inşa eder ve belirlenen süre boyunca işletir 14.
    4. Devir: Süre sonunda tesisler, borçsuz ve eksiksiz bir şekilde kamuya devredilir 5.
    YİD modeli, özellikle uzun vadeli yatırımlarda ilk maliyete katlanmadan enerji üretme avantajı sağlar 3. Ayrıca, modern teknoloji getirilmesi ve yeni istihdam alanlarının açılması gibi avantajlar da sunar 4.
    5 kaynak
    Osmangazi Köprüsü'nün garanti ücretlerinin artmasının nedeni, döviz kurlarındaki dalgalanmalardır 5.
    Köprü, yap-işlet-devret modeliyle inşa edilmiştir ve geçiş ücretleri dolar ve euro cinsinden belirlenmiştir 5. Kurlardaki artış, projelerin maliyetlerini yükseltmekte ve bu durum, Hazine'nin şirketlere yaptığı ödemeleri artırmaktadır 5.
    Ayrıca, sözleşmede belirlenen araç geçiş sayılarının tutturulamaması durumunda da Hazine, şirketlere ödeme yapmak zorundadır 34.
    5 kaynak
    Yavuz Sultan Selim Köprüsü'ndeki garanti ödemeleri, ilgili yılın 2 Ocak dolar kuru esas alınarak hesaplanır 2. Bu kur üzerinden yapılan hesaplama sonucunda, izleyen yılın nisan ayında ödeme gerçekleştirilir 2.
    Garanti kapsamında, köprüden geçen araç sayısı garanti sınırının altında kaldığında, aradaki farkı devlet öder 2.
    5 kaynak